דג סלמון

דג סלמון

כל מה שצריך לדעת על דג הסלמון

דג סלמון או בשמו העברי דג אילתית הם דגים אנאדרומיים . המשמעות היא שהם משריצים במים מתוקים, נודדים לים כדי למשך רוב גידולם ואז נודדים חזרה למים מתוקים כדי להשריץ שוב.

דג סלמון קצת רקע

לדגים מעטים הייתה השפעה תרבותית כה רחבה כמו הסלמון. 

מדי שנה, מאות מיליוני דגי סלמון בוגרים חוזרים לאותו קטע נהר בו נולדו.

הם נלחמים נגד זרמים חזקים, טרף, מחלות ותשישות משלהם, כל זאת על ההזדמנות להעביר את הגנים שלהם לדור חדש.

כשהם עוברים ממי מלח למים מתוקים, הדגים מאבדים את יכולתם לאכול.

הם חייבים לקפוץ במפלים, לנווט בדרכי מים לפי ריח ולהשרות בכל אנרגיה שהם מתחילים איתם.

בסוף מסעם, רובם יבלו לגמרי וימותו. גופם חוזר לאחר מכן למערכת האקולוגית של הנהר, מאכיל צמחים ובעלי חיים כאחד.

הצעירים ששרדו שוחים חזרה לים, מבלים כמה שנים בצמיחה עד הבגרות וחוזרים על המחזור פעם נוספת.

דג סלמון סוגים:

סלמון שייך למשפחת דגים מגוונת ונפוצה באוקיינוס ​​השקט והאוקיינוס ​​האטלנטי. 

בעוד סלמון אטלנטי מיוצג על ידי מין יחיד, סלמון האוקיינוס ​​השקט מחולק לחמש קבוצות נפרדות. אלו הם:

  • צ’ינוק (או קינג) : צ’ינוק הם הגדולים, הנדירים והיקרים ביותר מבין הסלמון האוקיינוס ​​השקט. הם נמצאים ברחבי צפון האוקיינוס ​​השקט, מקליפורניה ועד הוקאידו ביפן. הם מוערכים על תכולת השומן הגבוהה שלהם ומגיעים לאורך של כ -40 סנטימטרים ו -25 פאונד. דגימות גדולות בהרבה, ששוקלות קרוב יותר ל -100 ק”ג, נתפסו.
  • Sockeye (או אדום) :  הם פופולריים מבחינה מסחרית בשל מאזן תכולת השומן, הטעם והאוכלוסיות הגבוהות יחסית. הטגנים שלהם מתבגרים במערכות אגם וייתכן שלעולם לא יגיעו לאוקיינוס. בבגרותם הם מגיעים לאורך של כ -26 סנטימטרים ו -7 קילו.
  • קוהו (או סילבר) : סלמון קוהו הוא יעד נוסף המועדף על דייגים מסחריים וחובבים, אך הם יוצאים במספרים מעט נמוכים. קוהו מעדיף להישאר קרוב לחוף או בנחלי מים מתוקים. בגודל מלא, הם נמדדים באורך של כ -28 סנטימטרים ובמשקלם של 5 קילו.
  • ורוד (או גיבנת) : ורודים, המכונים גם דבוקים, הם אחד ממיני הסלמון הרבים ביותר. הם קטנים וקצרים, מגיעים לאורך של כ -24 סנטימטרים ו -5 קילו.
  • צ’ום (או כלב) : סלמון חמוץ גדול ושופע, אך אינו מבוקש במיוחד. תכולת השומן הנמוכה שלהם הופכת אותם למצרך הישרדות שימושי, אך יש להם ביקוש נמוך מבחינה מסחרית. סלמון כלב בוגר עשוי להגיע לאורך של כ -31 סנטימטרים ולמשקל של 12 קילו.

בנוסף, סלמון קשור קשר הדוק לפורל, במיוחד פורל הפלדה או הקשת, שגם הוא נודד בין האוקיינוס ​​לבין שטחי ההטלה של מים מתוקים.

 

סילבר

סוקי אדום

קוהו - סילבר

ורוד

צ'ום

דג סלמון תרבות

בכל מקום שהסלמון חוזר הביתה להשריץ, מקבלים את פניהם בני אדם ובעלי חיים אחרים הממתינים לבואם.

החוף הפסיפי של צפון אמריקה רואה ריצות סלמון שנתיות גדולות מצפון קליפורניה לקולומביה הבריטית ואלסקה. 

אלה כוללים את כל חמשת המינים העיקריים באוקיינוס ​​השקט. עבור העמים הילידים באזורים אלה,

סלמון ייצג לעתים קרובות מתנה של פוריות ושגשוג. 

רבים בירכו את הגעת הדגים בטקסים מיוחדים והתייחסו אפילו לגוויותיהם בכבוד. 

שפע הסלמון העניק לשבטים מקור קל לחלבון, שיכול לקיים משפחה לאורך כל השנה. 

הדג לא רק שימש כמזון עיקרי, אלא גם האכיל את המערכות האקולוגיות שסיפקו צרכי חיים אחרים. 

בגלל הסלמון, עמי החוף הצפון מערבי מעולם לא היו צריכים לפתח חקלאות. 

אגדות אופייניות מחוף צפון מערב משקפות את טבעו של הדג כישות רוחנית ומתנה מהים.

סלמון תזונה ויתרונות 

פחמימות

הסלמון נטול באופן טבעי פחמימות, כולל סיבים וסוכר.

שומנים

מנה של 3 גרם של סלמון גולמי מכילה 5.4 גרם שומן. מתוכם, כ -1.5 גרם הם מחומצות שומן מועילות אומגה 3 כולל EPA ו- DHA. פחות מגרם אחד מגיע משומן רווי.

סלמון מגידול גבוה יותר בתכולת השומן הכוללת, כולל שומן רווי. סלמון בר הוא דל יותר. 

ישנם 17 גרם חלבון בפילה של 3 גרם סלמון גולמי, בדג בר.

מכיוון שלסלמון גידול יש יותר שומן, הוא מכיל פחות חלבון לפי משקל.

בלי קשר, סלמון הוא מקור מצוין לחלבון מלא ואיכותי המספק את כל חומצות האמינו החיוניות שגופנו דורש.

ויטמינים ומינרלים

סלמון מספק ויטמין A ויטמיני B מרובים. 

זהו אחד ממקורות המזון הטבעיים הבודדים של ויטמין D (סלמון בר הוא מקור טוב במיוחד).

סלמון עשיר גם במספר מינרלים, כולל מגנזיום, אשלגן, זרחן, אבץ וסלניום. 

בנוסף, סלמון משומר מכיל הרבה סידן  (בשל עצמות המאכל).

דגים נחשבים זה מכבר כמזון מקדם בריאות. סלמון, בפרט, עשיר במגוון חומרים מזינים.

איגוד הלב האמריקאי ממליץ לאכול דגים פעמיים בשבוע למען בריאות הלב. 

נראה כי  אנשים שאוכלים דגים באופן קבוע מוגנים מפני שלל מחלות לב וכלי דם. 

שומני אומגה 3 מסייעים במניעת קרישי דם הגורמים לשבץ ומפחיתים דלקת,

סלמון הוא גם מקור טוב לאשלגן, ששומר על לחץ הדם.

סלמון בר משומר הוא מקור מצוין גם לוויטמין D וגם לסידן-שני חומרים מזינים חיוניים לבניית עצמות. 

בעוד שסלמון מגידול מספק גם ויטמין D, הכמות משתנה בהתאם לסוג המזון בו משתמשים.

מחקרים מנבאים כי הגדלת תכולת ויטמין D של סלמון גידול תהיה בעלת השפעה חיובית על בריאות העצם האנושית.

תכולת החלבון הגבוהה של סלמון תורמת גם לבריאות העצם על ידי תמיכה בכוח השרירים.

מקדם הריון בריא

אומגה 3 בסלמון, במיוחד DHA, קשורים מאוד להתפתחות המוח והעצב של העובר.

נמצאה צריכה לא מספקת של אומגה 3 במהלך ההיריון וההנקה כמעכבת את צמיחת המוח של התינוקות.

הסלמון נמוך בכספית מאשר דגים גדולים יותר, כמו טונה או דג חרב, מה שהופך אותו לבחירה טובה לנשים בהריון לצרוך באופן קבוע במידה.

עשוי לסייע במניעת מחלות אלצהיימר

כמה מחקרים מראים כי לאומגה 3 יש פוטנציאל להגן מפני ירידה קוגניטיבית, כגון מחלת אלצהיימר. 

בעוד יש צורך במחקר נוסף כדי לאשר מסקנה זו, נראה כי הקלורית הכוללת ממזון של ארוחה שלמה מספקת השפעות מצטברות מרחיבות מעבר להשפעות של אומגה 3 .

דג סלמון ערך תזונתי

100 גרם דג מכילות:

206 קלוריות, 12 גרם שומן, 63  מ”ג כולסטרול , 61 מ”ג נתרן, 384 מ”ג אשלגן, סה”כ פחמימות 0

דג סלמון שימושים במטבח

האילתית הוא דג אהוב ומועדף על הישראלים, והוא מגיע טרי ומצונן מחוות גידול בנורווגיה.

ניתן להכין מהדג 

  • סלטים – סלט סלמון עם עלי בייבי ואננס, גרבלקס

  • כריכים – כריך סלמון מעושן עם גבינת שמנת ועירית(לקס)

  • פסטות – פסטה או רביולי עם סלמון ברוטב שמנת 

  • מנות ראשונות – טאקו סלמון מושחם

  • ומנות עיקריות – דג אפוי בתנור בשלמותו או כאומצות, מטוגן עם רוטב לימון מעל , בגריל עם עשבי תיבול

מתאים לשיטות בישול כמו: צליה, אפייה, טיגון, גריל, אידוי, כבישה

בעת הבישול חשוב לשמור על הדג שלא יתייבש

גרבלקס

במהלך ימי הביניים, בוצע הגרבלקס על ידי דייגים, שהמליחו את הסלמון והתסיסו אותו קלות על ידי הטמנתו בחול שמעל קו הגאות.

בתסיסה כבר לא משתמשים במקום זאת קוברים את הסלמון במרינדה יבשה של מלח, סוכר באותה כמות (למשל 1 ק”ג מלח ו 1ק”ג סוכר ) ושמיר קצוץ,

עם משקל מעט, ותוך כדי מתבצעת תהליך כבישה, אשר גורם לדג לטעם כבוש מלוח עם מעט מתיקות 

כתוצאה מכך הכבישה גורמת לדג לקבלת חומר משמר, אשר מאריך את חיי הדג 

סלמון עונות שיווק

הסלמון זמין כל השנה.

היכן ניתן להשיג את הדג

הדג מצוי כמעט בכל מקום, כמו הסופרים, חנויות דגים, והשוק

אחסון

יש לשמור סלמון על פתיתי קרח במקרר או במקפיא לאחר הרכישה.

אם אינכם מתכננים להשתמש בסלמון טרי בתוך יומיים, הקפיאו אותו באריזה עמידה בפני לחות. 

הימנע מזיהום צולב על ידי שמירתו בנפרד מפריטים אחרים ושטיפת ידיים וכלים ביסודיות לאחר הטיפול.

הדג העולה בנהר חזרה, בשרו טוב יותר מאשר הדג היורד

פטריית קרמיני למאכל

פטריית קרמיני

פטריית קרמיני כל מה שרציתם לדעת על פטריית קרמיני פטריית קרמיני למאכל הן קטנות עד בינוניות ובעלות כיפה מעוגלת עם גזע קצר ועבה. הכובע החלק

קרא עוד »

תוכלו לעיין בכתבות נוספות

רוצים להכיר את סוגי הדגים

רוצים להכיר את סוגי הפירות

למדו את סוגי הגבינות

כל הזכויות שמורות לאתר האקדמיה למזון © 2020